Geplaatst op: 3 mei 2016
Een vijfde van de ondernemingen moest door te laat betaalde facturen zijn eigen betalingen aan leveranciers uitstellen. Bijna een derde van de waarde van zakelijke facturen wordt te laat voldaan.
Gemiddeld stonden facturen in Nederland vorig jaar 42 dagen open, vijf dagen langer dan in 2014. Achterstallige facturen worden gemiddeld twee weken na de vervaldatum betaald.
Nederland presteert beter dan andere Europese landen, waar facturen door de bank genomen 42 dagen uitstaan en de gemiddelde betalingstermijn drie weken bedraagt. Volgens Atradius wijst dit erop dat Nederlandse bedrijven efficiënter omspringen met het innen van lang openstaande rekeningen.
Wel hebben Nederlandse ondernemers vaker dan hun collega’s elders in Europa te maken met oninbare vorderingen vanwege faillissementen of opheffingen. De bouwsector, de zakelijke dienstverlening en de sector duurzame consumptiegoederen leveren relatief veel oninbare facturen op.
“Het economische klimaat in West-Europa blijft in 2016 in verschillende markten uitdagend. Dit komt vooral door de dalende grondstoffenprijzen en de vertraging van de Chinese economie”, aldus de kredietverzekeraar.
“Dit jaar verwachten we weinig verbetering op het gebied van faillissementen. Het absolute niveau van het aantal faillissementen in de eurozone ligt op dit moment nog steeds 66 procent hoger dan voor de crisis.”
Wij bieden meerder verzekeringsoplossingen voor slecht betalende zakelijke klanten. Ook voor het kleine MKB hebben wij maatwerk oplossingen.